Muziek

  • de universele taal
    de universele taal
  • orgelfront
    orgelfront

    In de kerk van de 21ste eeuw van architect Richard Meijer - Rome (2000).

  • Bach de allergrootste
    Bach de allergrootste

    Portret uit 1715 van een nog jonge Johann Sebastian Bach (1685-1785).

  • Arleen Auger (1939-1993)
    Arleen Auger (1939-1993)

    Deze te vroeg overleden prachtige Amerikaanse sopraan met een kristalhelder stemgeluid was een ontroerende
    Bach vertolkster. Onvergetelijk is voor mij de aria 'Aus Liebe' die zij zong in de Mathäus Passion o.l.v. Nicolaus
    Harnoncourt. Ook haar opname van de 'Vier Letzte Lieder' van Richard Strauss behoort tot één van mijn favorieten.

  • Maria João Pires (1944)
    Maria João Pires (1944)

    Deze in Portugal geboren pianiste behoort tot de absolute wereldtop. Bescheiden en wars van stelalures is ze altijd
    op zoek naar diepere lagen en de ziel van de muziek. Naast uitzonderlijke opnamen met klaviermuziek van Mozart,
    Beethoven en Chopin speelt ze ook prochtige en met heel veel gevoel klaviermuziek van Bach op de moderne vleugel.

  • Janine Jansen (1978)
    Janine Jansen (1978)

    Één van 's werelds beste violistes is ook een prachtig Bach vertolkster op haar cd 'Inventions & Partita's'
    haar diep doorleefde, gevoelige en fysieke manier van musiceren spreekt me bijzonder aan.

  • anne sofie von otter (1955)
    anne sofie von otter (1955)

    De Zweedse mezzo sopraan heeft mijn muzikale hart gestolen met haar bijzondere stemgeluid.
    Ze schuwt ook een cross-over niet naar muziek van Elvis Costello, Tom Waits en zelfs ABBA.

  • philippe herreweghe (1947)
    philippe herreweghe (1947)

    Een buitengewoon inpirerend mens en koordirigent is oprichter van één van de mooiste kamerkoren ter wereld het Collegium Vocale Gent.

  • collegium vocale gent
    collegium vocale gent

    Misschien wel het mooiste kamerkoor ter wereld o.l.v. dirigent Philippe Herreweghe.

  • Dr. Arie Eikelboom (1948)
    Dr. Arie Eikelboom (1948)

    Deze kerkmusicus, cantor-organist en Bach kenner, waarmee ik in de loop der jaren vele muzikale schatten heb mogen ontdekken,
    promoveerde in 2007 op 'Jesu, meine Freude van Johann Sebastian Bach: een praedicatio sonora", een diepgravend werk over dit fraaie Bachmotet.

  • de dirigent en zijn muze
    de dirigent en zijn muze

    Arie Eikelboom was dirigent van kamerkoor Magister Cantat, hier met de veel te jong overleden sopraan Ina Buitelaar.

  • kamerkoor magister cantat (1978-2011)
    kamerkoor magister cantat (1978-2011)

    Het inmiddels opgeheven koor o.l.v. Arie Eikelboom tijdens een concertreis naar Rome in 2005.

  • jan pieterszoon sweelinck (1562-1621)
    jan pieterszoon sweelinck (1562-1621)

    De grootste componist die Nederland ooit voortbracht heeft naast wereldberoemde orgelmuziek ook prachtige
    koormuziek geschreven. Zijn franstalige psalmbewerkingen, oorspronkelijk geschreven voor gebruik in
    huiselijke kring, zijn door hun elegante en transparante polyfone structuren zeer geschikt voor kleinschalige
    uitvoeringen met een kamerkoor.
    Ik heb veel genoegen beleefd aan het instuderen en uitvoeren van vele van zijn psalmbewerkingen.

  • heinrich schütz (1585-1672)
    heinrich schütz (1585-1672)

    Een beroemd voorganger van Bach die zich in zijn jeugd liet inspireren en vormen door de Italiaanse
    renaissance componits Giovanni Gabrieli en de Duitse koormuziek op een hoger plan bracht.
    Naast vele motetten en psalmen heb ik heel goede herinneringen aan het uitvoeren van delen uit
    zijn 'Cantiones Sacrae'.

  • johann sebastian bach (1685-1750)
    johann sebastian bach (1685-1750)

    Ik heb veel koormuziek van deze grootste componist aller tijden mogen zingen in de afgelopen 30 jaar, vele cantates,
    een aantal van zijn schitterende motetten, zijn mis in b-klein (ook wel Hohe Messe genoemd) en een aantal jaren terug
    de Mathhäus Passion in het Concertgebouw in Amsterdam. Zijn muziek is een bron van inspiratie die naast schoonheid ook troost kan bieden.

  • georg friedrich händel (1685-1759)
    georg friedrich händel (1685-1759)

    Nog een groot componist uit de barokperiode waarvan ik samen met Magister Cantat o.l.v. Arie Eikelboom diverse
    koorwerken uitgevoerd heb waaronder de 'Messiah', zijn koororatorium 'Israel in Egypt' en zijn vitale 'Dixit Dominus'.

  • johannes brahms (1833-1897)
    johannes brahms (1833-1897)

    Brahms schreef in navolging van Bach ook schitterende acapella motetten voor koren. 

  • Frank Martin (1890-1974)
    Frank Martin (1890-1974)

    In maart 2012 voerde ik met project kamerkoor Descartes de dubbelkorige mis van deze Zwitsers-Nerderlandse componist uit in Zeist en Woerden.
    Hij schreef dit indrukwekkende werk rond 1922 maar het werd pas gepubliceerd en voor het eerst uitgevoerd in de zeventiger jaren van de 20ste eeuw. Dit diep doorleefde religieuze werk met prachtige momenten van verstilling afgewisseld met expressieve extatische koordelen is een grote uitdaging voor een goed amateurkoor. De 97 jarige weduwe van Martin, Maria Martin-Boeke, die bij het concert in Zeist aanwezig was complimenteerde na afloop de dirigente Maud Meilof en het koor voor de doorleefde en geïnspireerde uitvoering.

  • Gerald Finzi (1901-1956)
    Gerald Finzi (1901-1956)

    Deze wat minder bekende Engels componist had een uitgesproken voorkeur voor de stem van de bariton.
    Hij werd vooral bekend om zijn liedbewerkingen waarin de muziek in perfecte harmonie is met de tekst van de dichter.

  • Maurice Duruflé (1902-1986)
    Maurice Duruflé (1902-1986)

    Deze franse componist heeft één van de indrukwekkendste requiems geschreven die ik ken.
    Ook zijn 'Quatre Motets sur des thèmes grégoriens' behoren tot een hoogtepunt in de koorliteratuur. 

  • hugo distler (1908-1942)
    hugo distler (1908-1942)

    Een twintigste eeuwse Duitse componist van intrigerend mooie a capella koormuziek.
    Ik heb de meeste van zijn motetten uit de Geistliche Chormusik gezongen waaronder het fraaie
    'Ich wollt, dass ich daheime wär' alsmede zijn prachtige Weihnachtsgeschichte en Totentanz.

  • peter dijkstra (1978)
    peter dijkstra (1978)

    Deze talentvolle en inmiddels internationaal doorgebroken jonge Nederlandse koordirigent leidde jarenlang het vocale mannen ensemble The Gents. Onlangs maakte hij met het 'Chor des Bayerischen Rundfunks' een fenomenale opname met o.a. de dubbelkorige mis van Frank Martin.

  • the gents
    the gents

    vocaal ensemble in 1999 opgericht door Peter Dijkstra uit het Roder Jongenskoor met een bijna professionele klank en presentatie

  • Ästor Piazzolla (1921-1992)
    Ästor Piazzolla (1921-1992)

    De tanguero, bandoneonspeler en componist die de Argentijnse tango tot nieuwe muzikale hoogten bracht. 

  • Carel Kraayenhof (1958)
    Carel Kraayenhof (1958)

    Een uitzonderlijk bandoneonspeler en tanguero die de muziek van Astor Piazzolla
    fantastich vertolkt. Hij schrijft ook zelf nieuwe tango muziek.

  • Joni Mitchell (1943)
    Joni Mitchell (1943)

    Deze bijzondere Amerikaanse singer-songwriter is een uitzonderlijke muzikant en veelzijdig kunstenaar met een heel
    eigen stemgeluid. Naast hele persoonlijke poëtische liedteksten, getoonzet op originele eigen melodieën is ze ook een
    begaafd kunstschilder. Ze wordt wel gezien als één van de invloedrijkste vrouwelijke artiesten van de twintigste eeuw.

  • James Taylor (1948)
    James Taylor (1948)

    Deze Amerikaanse zanger heeft een heel herkenbaar eigen geluid dat in de loop der jaren nauwelijks veranderd is.

  • Harry Sacksioni (1950)
    Harry Sacksioni (1950)

    De beste akoestische gitarist van nederland met een geheel eigen manier van spelen en origineel opgebouwd ouvre.

  • sting (1951)
    sting (1951)

    Een geweldige popartiest die ook over muzikale grenzen heen kijkt (geboren als Gordon Matthew Thomas Sumner).

  • alle muziek begint en eindigt bij Bach
    alle muziek begint en eindigt bij Bach

    Bronzen beeld op het plein naast de Thomas Kirche in Leipzig.

Via het inmiddels opgeheven kamerkoor Magister Cantat, waarvan ik als bas-bariton 24 jaar onder de bezielende leiding van Arie Eikelboom lid was, ben ik op ontdekkingsreis gegaan in de wereld van de klassieke muziek. Niet dat ik de eigentijdse muziek links heb laten liggen maar mijn passie ligt bij de vocale koormuziek die door alle eeuwen heen geschreven en tot klinken gebracht is. De menselijke stem is een prachtig instrument, uiterst kwetsbaar soms en gevoelig, omdat het onverbloemd laat horen wat er in een mens leeft. Muziek is een universele taal en overstijgt grenzen. Goede muziek kan je daarom diep raken omdat het een emotionele laag aanspreekt die in onze gerationaliseerde Westerse wereld wat afgestompt dreigt te raken. Ik heb grote bewondering voor zangers met een goed ontwikkeld eigen stemgeluid. Sommige stemmen herken je uit duizenden, wellicht omdat de ziel van een bijzonder mens tot klinken komt. Hiernaast wat componisten, muzikanten en zangers die me boeien en inspireren.
De afgelopen jaren maakte ik o.a. deel uit van projectkoor Descartes, koor Fenix in Amsterdam en kamerkoor Amsemble o.l.v. Benjamin Bakker. 

(beweeg met de muis over de beelden voor meer informatie)